Nationaal MS Fonds

[ ... ] Items
Bestel
VirtueMart

Uw mandje is momenteel leeg.
Home » Nieuws » Hot nieuws » Klimmen tegen MS 2013

Klimmen tegen MS 2013

altOp 20 mei hebben 390 mensen fietsend of lopend de Mont Ventoux beklommen voor de strijd tegen MS. Het was fantastisch! Het weer zat mee, iedereen is heelhuids van de berg afgekomen en de sfeer was ontspannen. Voor velen smaakte de dag naar meer!

Om 7.00 uur was de start van de fietsers in Malaucene. Bij de grote startboog verzamelde zich een paar honderd man om aan de grote uitdaging te beginnen na het startschot. In Bedoin was de start voor de lopers om 9.00 uur. Met Team Vlinder dat uit 20 mensen met MS bestond was het Nationaal MS Fonds hier ook bij aanwezig. Een ieder had veel zin en stond te trappelen om te gaan beginnen. Ook Thomas met progressieve MS van Team Kan niet? Kan niet! startte samen met ons. Het was een geweldige ervaring.

alt“Eindelijk reed ik met de handfiets het beruchte bos van Bedoin in. Maandenlange training, allemaal voor deze klim. De eerste 5 kilometer waren gemakkelijk gegaan. Maar het bos, daar was ik voor gewaarschuwd. 8% stijging in de eerste kilometer. Het was gelijk een stuk zwaarder, maar de trapondersteuning deed goed mee en de armen voelden goed. Toch werd mijn tempo langzaam minder, van 10 km per uur, naar 8, terug naar 6. Het stijgingspercentage ging naar 10%. Steeds meer fietsers haalden me in. Wat helemaal niet erg was. Het rustmoment bij Chalet Reynard was weldadig. De ondersteuning was fantastisch. Tegen 1 uur vertrokken we naar boven. Op naar de top. Bij het monument van Tommy Simpson, 1 kilometer onder de top ging ik weer in de fiets zitten. Van de 2 accu's had ik nog een halve accu over. Mijn eigen accu was weer vol. De adrenaline deed de rest. Iedereen schreeuwde me naar boven. Al die inzet van iedereen, allemaal voor hetzelfde doel, om te vechten tegen die rotziekte Multiple Sclerosis. Tweede pinksterdag 2013 was een dag om nooit te vergeten, vooral omdat die dag duidelijk maakte dat we samen nooit zullen opgeven in de strijd tegen MS. Kan Niet? Kan Niet!” Thomas, Team Kan Niet? Kan Niet!

alt“Voor dag en dauw op zodat we om 7u in de bus konden stappen naar Bedoin!
Het weer is geweldig, helder en zon, perfect om te klimmen! Vermoeidheid voel ik niet, hier ben ik voor gekomen om als team de Mont Ventoux te beklimmen! Koert Linders startte de estafette,’Cando the Mont Ventoux’ galmde door het dal, ontroerend moment.
Zeker toen we hoorde dat hij zijn km had gehaald! Tussenpost in Roaix, de communicatie was perfect geregeld tussen Astrid en de chauffeurs. De pendelbusjes zorgde met bekwame chauffeurs dat we op de juiste plek werden afgezet. Eindelijk mocht ik aan mijn uitdaging beginnen, coach Joyce liep met me mee! Na een paar 100 meter zat ik er lekker in, voor ik het wist had ik mijn km al gelopen! Hier was ik niet voor gekomen, dit ging zo makkelijk! Met de 2e km had ik de smaak te pakken dus een 3e er achter aan! Nu werd het een uitdaging, het kostte mij nu meer moeite en wat een ontlading toen ik die gehaald had! Ik had mijzelf overtroffen, gedragen door alle lieve sponsors,de mensen thuis en team ‘Vlinder’!” Moniek, Team Vlinder

De fietsers passeren ons wandelaars geregeld. We wensen elkaar veel succes. We zien ze vechten met de ademhaling, het is pittig!! Sommige deelnemers gaan zelfs 2 of 3 keer fietsend de berg op. Zo ook Gerrit met MS van het team OneTouxTrix.

alt“Per fiets of per auto gaan we op weg naar de start in Malauc√®ne. Om 07.05 vertrekken zo'n 200 deelnemers die vandaag de Ventoux 3x willen bedwingen. In het peloton is het stil. Ik maak een praatje met een deelnemer die ik eerder dit jaar sprak. Zijn broer heeft MS. De broer is er dermate slecht aan toe dat hij er niet bij kan zijn vandaag. "Is hij wakker denk je?" vraag ik hem. Hij begrijpt m'n vraag en reageert met een brede grijns. "Tuurlijk", is het antwoord. Om 15.45 ben ik na 7 uur en 1 minuut fietsen voor de derde keer boven. Trots als een pauw schud ik wat handen en knipper ik wat tranen uit m’n ogen. Het zal de wind wel zijn. Gerrit Bouhuis, Team OneTouwTrix

Wat ons lopers ook diep geraakt heeft waren de 15 en 16-jarige scholieren van het team de BergREDEnaars van middelbare school De Rede in Terneuzen. Scholieren fietsten met leraren de Mont Ventoux 1, 2 of zelfs 3 keer, terwijl de ouders ze toejuichten. Zo ook Larissa Gelderland (16): "Het weekend in de Franse Alpen was erg leuk! We kwamen vrijdagavond aan en we hadden niet echt superweer, jammer genoeg. Zaterdag gingen we een beetje in fietsen en was het nog slechter weer! We hebben die dag ongeveer 55 kilometer in de stromende regen gefietst, onder andere naar het dorpje waar we ons moesten inschrijven voor de grote dag.
Zondag hebben we alle fietsen opgepoetst en nog een keertje gecontroleerd, we waren toen met de auto de berg op geweest en eenmaal boven bevroren we: het was maar 2 graden die dag.
Maandag was de start om 7 uur in de ochtend, iedereen dik ingepakt omdat het nog vrij koud was. We hadden er eigenlijk allemaal erg veel zin in, maar we waren ook wel een beetje nerveus. Nadat we waren gestart hadden we het al meteen warm dus deden we al een jasje uit, het was namelijk prachtig weer beneden. Het klimmen was zwaar, maar wel erg leuk! Af en toe stoppen en van het uitzicht genieten en dan weer verder gaan. Onderweg kwamen we een heleboel mensen tegen die of zelf aan het fietsen waren en een vriendelijk gesprekje begonnen of supporters die je allemaal aanmoedigden. Er zaten erg zware stukken tussen, met zelfs 12 %, dit was even doorbijten. Hier zijn we natuurlijk ook over heen gekomen. Eenmaal de top bereikt was het echt geweldig, iedereen was trots op zichzelf en kon zelfs nog lachen! Mensen waren 1, 2 en 3 keer naar de top geklommen, ikzelf 1,5 keer!

altOok deden mensen uit het buitenland mee met deze uitdaging. Team Teva was een team dat uit verschillende nationaliteiten bestond. Zo ook de Amerikaanse Matt Ferko:
"I found the climb of Mount Ventoux to be an extremely challenging climb that shares some similarities with MS. Like the 22km climb up Ventoux, MS is long, and at times, an unrelenting journey. It would have been very easy to give up, but my resolve to reach the summit was unwavering - there was no way that I wasn't going to make it to the top. I hope that my climb up Mount Ventoux inspires others with MS to reach whatever goals they set for themselves."

Veel mensen die meededen met klimmen tegen MS hebben een naaste met deze ziekte. Er zijn veel gezinnen meegereisd naar Frankrijk en sommige teams bestonden uit familieleden. Zo ook Team van Buren. Niels met MS heeft met zijn broer en vader de Mont Ventoux beklommen. Zijn vader fietse deze 1x, zijn broer 2x en Niels heeft de kale monsterberg zelfs 3x beklommen.

altIn de komende MS Nieuwslijn kan je een uitgebreider verslag lezen van deze dag. Het was een fantastische ervaring en vanuit het MS Fonds geweldig om te zien hoe ver mensen gaan om te strijden tegen MS! Op 8 juni wordt het eindbedrag tijdens een feestelijke avond bekend gemaakt.

BEDANKT!

Klimmen tegen MS is mogelijk gemaakt door de fantastische organisatie: Edwin, Cindy, Susan, Marielle, Marc, William, Egon en Johan. Heel erg bedankt voor jullie inzet namens het Nationaal MS Fonds en mensen met MS.

Voor het MS Fonds heeft PRTL Communicatie een film gemaakt, bekijk deze hier.

Daarnaast willen we alle sponsoren en de hoofdsponsoren bedanken voor hun support: